Om pilates

Sundhedshuset, Ringgade 168 | info@gopilates.dk | T: 24 60 70 26

Hvorfor er pilates så godt?

Pilates giver en god kropsholdning og styrker dine mave- og rygmuskler. Du får øget smidighed og en tonet krop med lange slanke muskler. Og så er pilates effektivt mod stress, idet er er  fokus på både krop og sind: Træningen lægger vægt på mental tilstedeværelse og kvalitet fremfor kvantitet i øvelserne og bevægelserne. Du bruger både din egen kropsvægt som belastning, eller anvender diverse redskaber, ligesom redskaberne er med til at ændre øvelsernes sværhedsgrad. Ved Pilates mattwork udføres alle øvelserne  på gulv - enten stående, siddende eller liggende.

Pilates kan bedre skader fra sport, belastninger eller hverdagens rutinebevægelser og afhjælper nakkespændinger, lænde- eller rygsmerter. Det er derfor også en træningsform, der anvendes i mange fysioterapier verden over og  det er desuden en god træningsform som supplement til al øvrig træning.



STOTT Pilates® - hvad er det?

Jeg arbejder med STOTT Pilates, der er en viderebearbejdning af de oprindelige pilatesprincipper, der oprindeligt blev udviklet af Joseph Pilates. Forskellen er, at STOTT arbejder med rygradens naturlige rundinger og musklaturen omkring leddene. Der er fokus på hele kroppen og STOTT Pilates er dermed både en fysisk og mental træningsform med en række koordinerede øvelser, der styrker kroppens muskulatur og balance samtidig med at du opnår en mental afstresning.


Der er mange 'knopskydninger' inden for pilates og ofte med forskellige navne, som STOTT, Body Control eller BASI pilates. Den klassiske pilates holder sig til Joseph Pilates oprindelige træningsmetoder, hvor de moderne former arbejder med 'moderniseringer' og justeringer af de klassiske øvelser.


Efter en stor retsag tilbage i 2000 blev navnet Pilates frigivet, hvilket kan gøre det vanskeligt at finde op og ned på pilatesbegrebet. Jeg valgte STOTT Pilates, da det er et kvalitetsmærke indenfor pilatestræningen. Således har STOTT Pilates har gennem de sidste 20 år har arbejdet med en meget omfattende certificering af instruktører, hvor der findes omkring 10,000 på verdensplan i dag. Selve STOTT Pilates konceptet er udviklet og udarbejdet af den canadiske balletdanser Moira Merrithew, og er funderet på de klassiske pilatesprincipper, men opdateret med den nyeste viden omkring fysiologi og kroppens motorik og under indflydelse fra fysioterapi og ergonomi.



De 5 Grundprincipper


STOTT Pilates arbejder ud fra 5 grundprincipper:


  • Vejrtrækningen
  • Bækkenets placering og stabilisering
  • Brystkassens placering
  • Skulderbladenes placering og stabilisering
  • Hovedet og nakkens placering


Grundprincipperne er fundamentet i STOTT Pilates og indgår som en integreret del i al undervisning og opvarmning. Principperne sikrer at de rigtige muskler bruges korrekt under øvelserne og målet er at opnå kropslig symmetri, balance og stabilitet.



Lidt om Joseph Pilates

Pilates har, som nævnt ovenfor, fået navn efter sin ophavsmand Joseph Pilates. Han blev født i Tyskland i 1880 og var et svageligt barn - som dog var meget interesseret i gymnastik og kampsport. 

Under 1. verdenskrig var Joseph Pilates interneret i en engelsk krigsfangelejr og her stod han for at træne en række af de andre indsatte og resultatet var påfaldende: Joseph og hans medfanger klarede sig generelt fysisk, og psykisk, bedre end de øvrige fanger.

Efter krigen blev Joseph et 'navn' i sit hjemland, men han valgte han at rejse til USA. På båden dertil mødte han sin hustru, Clara, der var sygeplejerske.

Nu var året 1926 og vel ankommet i New York åbnede Joseph og Clara deres første Pilates Studie - og det blev i samme bygning hvor New York City Ballet holdt til huse. Snart begyndte balletten at få undervisning efter Josephs Pilates metoden - et træningssystem som, på det tidspunkt, blev kaldt for "Contrology". Da hans studie lå i samme bygning som balletten, betød det også at træningssystemet blev meget populært hos dansere; både som genoptræning og underbyggende træning til dansen - noget som reelt set har holdt ved til i dag, hvor mange professionelle dansere supplerer træningen med pilates.

Joseph Pilates var forud for sin tid med sin vision om "mind body fitness" og han fik ikke megen anerkendelse for sine tanker og metoder i sin levetid. I dag er tiden imidlertid en anden, og i dag undervises der i pilates i studier verden over.  Joseph Pilates praktiserede selv (udover  øvelser på gulv uden meget udstyr) også træningsformer på diverse maskiner han selv designede. Heraf kommer træningsudstyr som bl.a. Reformer, Cadillac og Spine Corrector, hvilket gør at pilates i dag  er et træningssystem med øvelser, der både kan laves med eller uden udstyr.



Hvis du ikke har prøvet pilates før...

... bliver du måske overrasket efter den første træningstime. Pilates er mere udfordrende  end man ofte forventer,  da det udfordrer  koordinationen og balancen. Samtidig arbejdes der meget med styrken i kropsstammen.

Nogle synes træningsformen kan virke lidt teknisk de første gange, da der er meget fokus på at øvelserne udføres korrekt.  Andre synes det er  forvirrende med al den koncentration på vejrtrækningen - og så oven i købet at skulle tænke på at lave øvelserne også!

Fortvivl ikke - det tager et par gange inden du får fornemmelsen for træningen og kan begynde at mærke lige præcis de muskler du skal anvende. Men 'kroppen husker', så allerede efter 1-2 gange vil du have en helt anden fornemmelse under træningen.

Vejrtrækningen kan godt give lidt svimmelhed til at begynde med, men vi arbejder med vejrtrækningsteknikken og forsøger at integrere ånderættet så det bliver et 'værktøj', der kan støtte dig under din træning.



Hvad er forskellen på pilates og yoga?

Hvor yoga er mere spirituelt funderet og handler om smidighed, åndedræt og lange muskler, arbejder pilates mere med at afstresse gennem vejrtrækning og fokusere på muskelarbejde.

Yoga handler generelt om at kombinere mental og fysisk velvære, og foregår som regel i et roligt, kontrolleret tempo.

Pilates kombinerer også mental og fysisk træning, men fokuserer mere på at styrke kropsstammen og de indre muskler omkring rygsøjlen. Denne træning styrker både ryg og lænd og er særligt god til at få en fladere mave. Pilates kombinerer de forskellige øvelser med åndedrættet og foregår i et forholdsvist roligt, kontrolleret tempo hvor vejrtrækningen fungerer som en aktiv del af træningen, idet åndedrættet giver ilt til musklerne.

Begge træningsformer fokuserer meget på god kropsholdning og balance i kroppen - og i pilates er der især fokus på at styrke kernemuskulaturen, forbedre fleksibiliteten og koordination.


Om mig

Jeg hedder Vibeke og gennem en årrække har jeg været både aktiv udøver og underviser i diverse fitness discipliner. Efter en skade, for nogle år tilbage, begyndte jeg at dyrke pilates, hvor jeg for alvor fik øjnene op for hvilken fantastisk træningsform det er. Både som en rehabiliterende træning, men samtidig en træningsform hvor der er lagt vægt på balancen mellem kroppen og det mentale jeg, den indre styrke både fysisk og psykisk og det fantastiske velvære man får ved at kunne mærke at sin krop og have kontrol over muskelbevægelser og muskelgrupper som man glemmer i det daglige.

I dag er jeg certificeret STOTT Pilates Matwork instruktør. Uddannelsen gennemgik jeg i Dubai, for efterfølgende at tage min certificering i Danmark hos Aim4 i Århus. Gennem min instruktørtræning, og min videre certificering, er mit mål, at der er  lagt vægt på kvalitet fremfor kvantitet i udførslen af øvelserne; netop så øvelserne udføres så alle opnår den størst mulige effekt og glæde af træningen.

Ligeledes har jeg certificering i Total Barre Pilates, der er en udfordrende pilates form, hvor træningen udføres   ved en ballet barre.


Udover at være certificeret pilates instruktør har jeg gennemgået en 2-årig uddannelse som kostvejleder ved Kostakademiet i Hover. Denne uddannelse har, udover det rent ernæringsmæssige aspekt, en solid fundering indenfor anatomi og fysiologi. 


Uddannelsen ved Kostakademiet har primært fokus på Funktionel Medicin og hvorledes vi kan spise os til en bedre balance og også gerne komme gener og skabvanker til livs.  Uddannelsen sikrer mig at jeg kan udleve  min passion om at formidle og hjælpe andre til en sundere levevis gennem kost og gode vaner - uden at det skal betyde at man skal gå på kompromis med  livsglæden og 'livs-nyderiet'. Min filosofi er, at vi ikke skal være asketer og give afkald på alt det 'sjove', men huske på at der skal være en god balance med plads til både rødbeder og rødvin!


 

Jeg tror på, at   gennem fornuftige valg opnår vi balance i  krop og sjæl,  større nydelse, mere energi og glæde, og jeg er derfor tilhænger af sunde og gode valg og råvarer og ikke en bestemt kostdille.